Toen schrijver Abdelkader Benali voor het eerst de verhalen van Duizend-en-een-nacht las, moest hij aan zijn grootmoeder in Marokko denken. Zij was zijn Sherazade.
Verbaal lef, vlot van de tongriem gesneden en bruisend van karakter. Wanneer hij zijn grootmoeder hoorde praten ontdekte hij de kracht van het verhalen vertellen. Zij gebruikte de taal om haar grenzen aan te geven, haar wereld in te vullen en haar macht uit te breiden. Hier was iets bijzonders aan de hand, voelde Abdelkader Benali.
In Sherazade vond hij een oudere zus van zijn grootmoeder. Een vrouw die moet vertellen om het leven van zichzelf en al die andere vrouwen te redden. Ze begint aan een ware tour-de-force die resulteert in honderden verhalen waarin djinns, olielampen, verre eilanden en verborgen schatten bijdragen aan een universele boodschap over macht en verleiding, rijkdom en armoede, geweld en liefde.
Benali toont zijn Duizend-en-een-nacht: een actuele, eruditie en speels-absurde blik op de oude verhalen waarin hij zijn fascinatie voor zijn sluwe grootmoeder deelt, de kracht van de orale vertelling bejubelt, kortom een Duizend-en-een-Nacht van onze tijd presenteert. Een vertelvoorstelling waarin op ingenieuze wijze de wetten van het vertellen worden betreden en overtreden.
Abdelkader Benali is schrijver en programmamaker. Samen met de harpiste Lavinia Meijer maakte hij de voorstelling Brief aan mijn dochter. Met deze voorstelling speelde hij in meer dan veertig theaters in het 2017. Recensies waren lovend, het publiek ontroerd. Benali is al zijn leven lang geïnspireerd door de Vertellingen van Duizend-en-een-nacht. Het moment is gekomen voor hem om aan deze fascinatie theatrale invulling te geven. Van Bagdad tot het Marokkaanse-Rifgebergte, van de slag bij Monte Cassino naar het Wenen van Metternich; een reis door tijden en verhalen op zoek naar het geheim van Sherazade en de grootmoeder van Abdelkader Benali.
Lees meer